Dersin Adı | Tasarımda Göstergebilim |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VCD 340 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 3 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Farklı iletişim modellerini / ekollerini anlayarak, geleceğin profesyonel tasarımcıları / iletişimcileri olarak net, hedefe yönelik mesajları yapılandırabilme becerisinin geliştirilmesi. Temel terminolojisi, kavramları, analiz metodları ve uygulamalı örnekleri incelenerek göstergebilimsel okumanın anlaşılması. Göstergebilimin bir anlam üretme etkinliği olarak potansiyel rollerinin araştırılması. Göstergebilimin sanat, grafik tasarım, endüstriyel tasarım, fotoğrafçılık, gazetecilik, reklam ve sinemadaki uygulamaları aracılığıyla görsel, sözel ve sözsüz mesajları okuma / oluşturma / değiştirmenin öğrenilmesi. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders göstergebilimin iletişim ve tasarımın anlaşılmasında kullanılması için gerekli araçları gösterme amacıyla tasarlanmıştır. Göstergebilimin temel kuram ve kavramları, tasarım alanında görsel analiz yapmakta kullanıldıkları şekilleriyle tartışılmakta, analitik, kritik ve yansıtmalı tasarım değerlendirmesi yapma araçları olarak değerlendirilmektedir. Özellikle görsel kültür üzerinde durularak, önemli bazı kavramlar incelenmekte ve bu kavramların hem mevcut tasarımların analizinde, hem de yeni tasarım geliştirme sürecinde kullanılabilmesi amaçlanmaktadır. Bu kavramlar şunlardır: Gösterge, dizi, dizim, artıkbilgi, entropi, düzgü, düzanlam, yananlam, söylen, metafor, metonim, ideoloji, temsil, pastiş, parodi, kodlama/çözümleme, gösterişçi tüketim ve beğeni. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
3 | İletişim Modelleri | Fiske – “Communication Theory” • Cobley & Janzs – “Introducing Semiotics” |
4 | Anlam Üretme | Chandler – “Models of the Sign” • Fiske – “Communication, Meaning & Signs” |
5 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
6 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
7 | Göstergeler ve Anlam | Fiske – “Signification” & “Semiotic Methods” |
8 | Kodlar ve Yapılar | Fiske – “Codes” |
9 | Ideoloji ve Anlam | [Proje özetinin açıklanması] Miss Representation Documentary • Fiske – “Ideology & Meanings” • Williamson – “A Currency of Signs” www.zeyneparda.com/vcd340 |
10 | Sözsüz İletişim, Jakobson & Zaltman | [Take-home sınavı | Ara sınav] Fiske – “Jakobson’s Model of Functions” www.zeyneparda.com/vcd340 |
11 | İmgeleri ve Reklamları Okumak | [Sunumlar] Falk – “The Benetton Toscani Effect: Testing the Limits of Conventional Advertising” |
12 | Film semiyotiği | Metz “Film Language” www.zeyneparda.com/vcd340 |
13 | Önceki Derslerin Gözden Geçirilmesi ve Sunumlar | [Tüm proje ve sunumların teslimi] |
14 | Önceki Derslerin Gözden Geçirilmesi ve Sunumlar | [Take-home sınavı | Final] |
15 | Take-home final sınavının teslimi - 12.06.2020 | - |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Chandler, D. (2007): Semiotics: The Basics. New York: Routledge. ISBN: 0-203-01493-6. Fiske, J. (1990): Introduction to Communication Studies. New York: Routledge. 0-203-13431-1. Haftalık ders notları dersin hocası tarafından sağlanmaktadır. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Barthes, R. (1977): Image, Music, Text. London: Fontana Press. ISBN: 0-00-686135-0. Berger, J. (1972): Ways of Seeing. London: Penguin Books. ISBN: 978-0-141-91798-6. Burgin, V. (ed) (1982): Thinking Photography. Palgrave Macmillan. ISBN: 0-333-27195-5. Cobley, P. (ed.) (2001): The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. London&New York: Routledge. ISBN: 0-203-99608-9. Krippendorff, K (2005): The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: Taylor & Francis Group. ISBN: 0-415-32220-0. Metz, C. (1974): Film Language: A Semiotics of the Cinema. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 0-226-52130-3. Meyerowitz, J. (2016): Seeing Things: A Kid’s Guide to Looking at Photographs. New York: Aperture. ISBN: 1597113158. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 3 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 30 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 3 | 18 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 3 | 3 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 8 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | |
Final Sınavı | 1 | 15 | |
Toplam | 110 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Fiziksel ve dijital mecralarda, temel tasarım prensiplerini uygulayarak görsel anlatılar ve mesajlar kurgular. | X | ||||
2 | Çeşitli tasarım metodlarını kullanarak karmaşık problemleri çözer. | X | ||||
3 | Yaratıcı yönetmenlik/sanat yönetmenliği yapar. | X | ||||
4 | Görsel İletişim Tasarımı alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
5 | Estetik ve etkili tasarım çözümlerini geliştirmekte sosyal ve etik farkındalık içerisinde davranır, bireysel ve kolektif düzeyde sorumluluk alır. | X | ||||
6 | Görsel İletişim Tasarımı alanında dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri yakından inceleyerek bunları yorumlar ve değerlendirebilir. | X | ||||
7 | Durağan ve hareketli görüntüleri üretmek/düzenlemek konusunda ileri düzeyde bilgi ve deneyime sahip olur. | |||||
8 | İlgili yazılım, mecra ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |||||
9 | Eleştirel düşünme ve bu düşünme şeklini tasarım çalışmalarına aktarma becerilerini edinir. | X | ||||
10 | Alanında kendi kendini sürekli yenileme ve eğitme inisiyatifini üstlenir, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest