DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Tasarımda Göstergebilim
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
VCD 340
Bahar
3
0
3
3
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Farklı iletişim modellerini / ekollerini anlayarak, geleceğin profesyonel tasarımcıları / iletişimcileri olarak net, hedefe yönelik mesajları yapılandırabilme becerisinin geliştirilmesi. Temel terminolojisi, kavramları, analiz metodları ve uygulamalı örnekleri incelenerek göstergebilimsel okumanın anlaşılması. Göstergebilimin bir anlam üretme etkinliği olarak potansiyel rollerinin araştırılması. Göstergebilimin sanat, grafik tasarım, endüstriyel tasarım, fotoğrafçılık, gazetecilik, reklam ve sinemadaki uygulamaları aracılığıyla görsel, sözel ve sözsüz mesajları okuma / oluşturma / değiştirmenin öğrenilmesi.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Göstergebilimsel teknikleri kullanarak farklı alan ve durumların analizini yapabilecektir.
  • İnsan iletişimini açıklama ve anlama aracı olarak göstergebilimin güçlü ve zayıf yanlarını değerlendirebilecektir.
  • Göstergebilimsel bilgiyi yeni tasarım geliştirme süreçlerine uygulayabilecektir.
  • Göstergebilimsel kod ve sistemlerin sanat ve tasarım işlerinde üstlendikleri işlevleri gözlemeyebilecektir.
  • Göstergebilimsel terminolojiyi kullanarak sanat ve tasarım eleştirisi yapabilecektir.
  • Görsel kültürü göstergebilim açısından inceleyip tasarım konularıyla ilişkilendirebilecektir.
Ders Tanımı Bu ders göstergebilimin iletişim ve tasarımın anlaşılmasında kullanılması için gerekli araçları gösterme amacıyla tasarlanmıştır. Göstergebilimin temel kuram ve kavramları, tasarım alanında görsel analiz yapmakta kullanıldıkları şekilleriyle tartışılmakta, analitik, kritik ve yansıtmalı tasarım değerlendirmesi yapma araçları olarak değerlendirilmektedir. Özellikle görsel kültür üzerinde durularak, önemli bazı kavramlar incelenmekte ve bu kavramların hem mevcut tasarımların analizinde, hem de yeni tasarım geliştirme sürecinde kullanılabilmesi amaçlanmaktadır. Bu kavramlar şunlardır: Gösterge, dizi, dizim, artıkbilgi, entropi, düzgü, düzanlam, yananlam, söylen, metafor, metonim, ideoloji, temsil, pastiş, parodi, kodlama/çözümleme, gösterişçi tüketim ve beğeni.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Dönemin gözden geçirilmesi  
3 İletişim Modelleri Fiske – “Communication Theory” • Cobley & Janzs – “Introducing Semiotics”
4 Anlam Üretme Chandler – “Models of the Sign” • Fiske – “Communication, Meaning & Signs”
5 Dönemin gözden geçirilmesi  
6 Dönemin gözden geçirilmesi  
7 Göstergeler ve Anlam Fiske – “Signification” & “Semiotic Methods”
8 Kodlar ve Yapılar Fiske – “Codes”
9 Ideoloji ve Anlam [Proje özetinin açıklanması] Miss Representation Documentary • Fiske – “Ideology & Meanings” • Williamson – “A Currency of Signs” www.zeyneparda.com/vcd340
10 Sözsüz İletişim, Jakobson & Zaltman [Take-home sınavı | Ara sınav] Fiske – “Jakobson’s Model of Functions” www.zeyneparda.com/vcd340
11 İmgeleri ve Reklamları Okumak [Sunumlar] Falk – “The Benetton Toscani Effect: Testing the Limits of Conventional Advertising”
12 Film semiyotiği Metz “Film Language” www.zeyneparda.com/vcd340
13 Önceki Derslerin Gözden Geçirilmesi ve Sunumlar [Tüm proje ve sunumların teslimi]
14 Önceki Derslerin Gözden Geçirilmesi ve Sunumlar [Take-home sınavı | Final]
15 Take-home final sınavının teslimi - 12.06.2020 -
16 Dönemin gözden geçirilmesi
Ders Kitabı

Chandler, D. (2007): Semiotics: The Basics. New York: Routledge. ISBN: 0-203-01493-6.

Fiske, J. (1990): Introduction to Communication Studies. New York: Routledge. 0-203-13431-1.
 

Haftalık ders notları dersin hocası tarafından sağlanmaktadır.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Barthes, R. (1977): Image, Music, Text. London: Fontana Press. ISBN: 0-00-686135-0.

Berger, J. (1972): Ways of Seeing. London: Penguin Books. ISBN: 978-0-141-91798-6.

Burgin, V. (ed) (1982): Thinking Photography. Palgrave Macmillan. ISBN: 0-333-27195-5.

Cobley, P. (ed.) (2001): The Routledge Companion to Semiotics and Linguistics. London&New York: Routledge. ISBN: 0-203-99608-9.

Krippendorff, K (2005): The Semantic Turn: A New Foundation for Design. Boca Raton: Taylor & Francis Group. ISBN: 0-415-32220-0.

Metz, C. (1974): Film Language: A Semiotics of the Cinema. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 0-226-52130-3.

Meyerowitz, J. (2016): Seeing Things: A Kid’s Guide to Looking at Photographs. New York: Aperture. ISBN: 1597113158.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
30
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
6
3
18
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
3
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
8
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
12
Final Sınavı
1
15
    Toplam
110

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Fiziksel ve dijital mecralarda, temel tasarım prensiplerini uygulayarak görsel anlatılar ve mesajlar kurgular.

X
2

Çeşitli tasarım metodlarını kullanarak karmaşık problemleri çözer.

X
3

Yaratıcı yönetmenlik/sanat yönetmenliği yapar.

X
4

Görsel İletişim Tasarımı alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.

X
5

Estetik ve etkili tasarım çözümlerini geliştirmekte sosyal ve etik farkındalık içerisinde davranır, bireysel ve kolektif düzeyde sorumluluk alır.

X
6

Görsel İletişim Tasarımı alanında dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri yakından inceleyerek bunları yorumlar ve değerlendirebilir.

X
7

Durağan ve hareketli görüntüleri üretmek/düzenlemek konusunda ileri düzeyde bilgi ve deneyime sahip olur.

8

İlgili yazılım, mecra ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

9

Eleştirel düşünme ve bu düşünme şeklini tasarım çalışmalarına aktarma becerilerini edinir.

X
10

Alanında kendi kendini sürekli yenileme ve eğitme inisiyatifini üstlenir, yaşam boyu öğrenme yaklaşımı geliştirir.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımı ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar. ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest